Dlaczego warto spożywać pestki dyni?

Osoby interesujące się zdrowszym odżywianiem i poszukujące wartościowych produktów, których dostarczanie do organizmu przyniesie zdecydowanie korzyści dla zdrowia, powinny sprawdzić dokładnie temat pestek dyni. Często bowiem mówi się, że są to jedne z najcenniejszych rodzajów pestek, które można spożywać.

Źródło składników odżywczych

Pestki dyni są bogate w magnez, fosfor, mangan, potas, selen, miedź i cynk, a także żelazo i kwasy omega 3 i 6, zatem są świetnym uzupełnieniem diety. Znajdują się w nich także między innymi kwas foliowy oraz niacyna. Po pestki sięgają także często osoby na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, ponieważ są dobrym źródłem białka.

Wzmocnienie odporności

Ochronę przed zapadaniem na choroby i negatywnym wpływem otoczenia ma głównie wysoka zawartość cynku. Warto dodać, że w przypadku pestek jest to najbardziej przyswajalna jego forma, stąd tak skuteczne działanie. Pestki są polecane także dzieciom, również osoby po przebytych chorobach powinny wprowadzić je do swego jadłospisu, gdyż pomagają one w odzyskaniu pełni sił i powrocie do dawnej formy.

Poprawa kondycji włosów i paznokci

Zachowanie dobrego stanu włosów i mocnych paznokci dla niektórych stanowi nie lada wyzwanie. Świetnym rozwiązaniem wtedy jest rozpoczęcie codziennego jedzenia porcji pestek – w przypadku włosów zapobiegają nie tylko nadmiernej łamliwości, ale także dodają blasku i niwelują zwiększone wypadanie. Dodatkowo mają też one pozytywne działanie na kości oraz nerwy!

Pomoc w walce z chorobami

Pestki zapobiegają wystąpieniu anemii, głównie poprzez dostarczanie kwasu foliowego. Wpływają także na płodność u mężczyzn oraz na prostatę, pomagają w zwalczaniu pasożytów, regulują poziom cholesterolu we krwi, a jako świetne źródło błonnika eliminują stany zapalne i działają przeciwrodnikowo. Udowodniono również ich skuteczność w przypadku raka prostaty, nadciśnienia, kłopotów ze snem, kamicy nerkowej czy choroby układu krążenia.

Wszechstronne wykorzystanie

Aktualnie można dostać pestki w małych opakowaniach i mieć ze sobą praktycznie wszędzie – są dobrym dodatkiem do drugiego śniadania w pracy czy szkole, alternatywą dla batona zabieranego ze sobą na spacer, a także przekąską do filmu. Są świetnym dodatkiem do zup, sosów, koktajlów, domowych chlebów i past kanapkowych, muesli, a po uprażeniu mogą dodawać atrakcyjności sałatkom.

Jak widać spożywanie nie tylko samej dyni, ale również jej pestek jest dobrą metodą na dostarczenie sobie potrzebnych makroelementów i utrzymanie dobrego zdrowia. Pestki są doceniane przez ludzi już od dawnych czasów, może Ty też zechcesz się do nich przekonać?

Smaczne i zdrowe orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie to nasiona drzewa zwanego orzesznicą brazylijską. Pochodzą one z jednego regionu w Puszczy Amazońskiej. Fakt, że posiadają w składzie niesamowite wartości odżywcze, uczynił z nich popularną przekąskę, którą jada się na całym świecie.

Co w swoim składzie mają te smaczne orzechy?

Przede wszystkim znane są z zawartości selenu. Tego pierwiastka maja w sobie więcej niż jakiekolwiek inne orzechy. Dzienne zapotrzebowanie selenu znajduje się w kilku ich sztukach. Poza selenem zawierają również wapń, tak ważny dla prawidłowej budowy kości i zębów. Możemy znaleźć w nich również magnez i potas. Orzechy brazylijskie to również spora ilość witaminy E i kwasu foliowego.

Jakie korzyści płyną z ich jedzenia?

 Codzienna porcja w wyraźny sposób poprawia profil lipidowy. Orzechy te to także spora ilość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, w tym kwasy omega-3, które mają pozytywny wpływ na serce i układ krążenia. Utrzymują też prawidłową pracę mózgu i zatrzymują rozrost komórek nowotworowych. Jak wszystkie orzechy, są też bardzo kaloryczne. Ale można je zjadać bez obawy, że spowolnią proces odchudzania, bo akurat ten rodzaj tłuszczu z orzechów pobudza procesy, które spalają tłuszcz w organizmie ludzkim. Oczywiście nie można przesadzać z ilością zjadanych orzechów, bo nie pomoże to w odchudzaniu. 

Orzechy brazylijskie w kosmetyce

 W tej dziedzinie szczególnie pożądany jest olej z tych orzechów. Służy on jako składnik do produkcji kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry wrażliwej, suchej i dojrzałej z pierwszymi oznakami starzenia. Sam olej odżywia, nawilża, odmładza i poprawia kolor skóry. Olejem tym można również pielęgnować suche i łamliwe włosy. Olej również korzystnie działa na problemy związane z łamiącymi się paznokciami.

Kuchenne zastosowania

 Orzechy brazylijskie są szeroko stosowane w kuchniach całego świata. Można je jeść oddzielnie jako smaczną przekąskę i dodawać do sałatek. Świetnie sprawdzają się jako dodatki do deserów. Najczęściej zmielone, bywają składnikiem smacznych ciast. Na bazie orzechów przyrządzane jest słodkie masło orzechowe. Orzechy świetnie komponują się również z pikantnymi smakami.

 Orzechy powinni jeść przede wszystkim mężczyźni w wieku rozrodczym. Zbadano, że zbawiennie wpływają one na jakość męskiego nasienia. Plemniki stają się szybsze i sprawniejsze. Dzieje się tak za sprawą zawartego w nich selenu. Jest go najwięcej, biorąc pod uwagę wszystkie pokarmy. Jeżeli dzienne zapotrzebowanie człowieka wynosi 55 µg tego pierwiastka, to w stu gramach orzechów brazylijskich jest go 103 µg. Widać z tego, jak niewiele wystarczy, żeby poprawić stan własnego zdrowia.

 

 

Olej kokosowy- jeden produkt, wiele zastosowań

Dzisiejszy rynek oferuje mnóstwo rodzajów tego samego produktu, wytworzonych z innego surowca. Każdy z produktów wyróżnia się innymi właściwościami, sposobem powstawania, a co najistotniejsze- cechami zdrowotnymi. Dziś skupimy się na oleju, a dokładniej- kokosową odmianą tłuszczu, który zachwyca swoimi zaletami na wielu polach.

Olej kokosowy i jego budowa

Olej kokosowy to tzw. superfood, czyli produkt nieprzetworzony, naturalnego pochodzenia, zawierający mnóstwo bogatych składników odżywczych. Olej kokosowy składa się w większości z tłuszczów nasyconych MCT.

Tłuszcze MCT są wchłaniane przez żyłę wrotną do wątroby, co sprawia, że spożywanie tego rodzaju oleju wpływa korzystnie na wszelkie działania zdrowotne oraz dietetyczne. Mając na względzie ich pozytywne działanie przy odchudzaniu, warto przytoczyć fakt, iż do ich spalania potrzeba dwa razy mniej tlenu niż do każdego innego tłuszczu.

Ponadto, wspomniane kwasy przyswajają się dużo szybciej niż pozostałe związki tego typu.

Właściwości oleju kokosowego

Działanie zdrowotne

  • działanie bakteriobójcze i przeciwwirusowe
  • zwalcza otyłość brzuszną
  • wsparcie w odchudzaniu (szybsze spalanie zawartych w oleju kwasów MCT)
  • regulacja poziomu cholesterolu

Działanie pozazdrowotne

  • doskonały zamiennik margaryny do smażenia
  • utrzymuje higienę jamy ustnej i wybiela zęby (poprzez płukanie)
  • poprawia stan skóry, działa jak kosmetyk- nawilża i natłuszcza skórę oraz jest szybko wchłaniany
  • wykazuje działanie odpornościowe przed promieniowaniem słonecznym

Czy olej kokosowy uczula?

Jako, że niemal 99% tego produktu to wyłącznie tłuszcze, które nie stanowią alergenów, trzeba przyznać, że alergia na orzech kokosowy jest niezwykle rzadka, a jedynym składnikiem, który może powodować czynnik alergiczny są białka kokosa, którego w produkcie występuje około 0,5 grama na 100 gram produktu. Objawy alergii przy takiej ilości mogą więc pojawić się dopiero po spożyciu znacznych ilości oleju. 

Rodzaje oleju kokosowego- jaki olej kokosowy wybrać?

To jedna z ważniejszych kwestii. Chcąc naprawdę skorzystać z korzystnych właściwości tego produktu musimy wybrać rozsądnie. Na sklepowych półkach znajdziemy olej kokosowy rafinowany i nierafinowany. Olej nierafinowany (często z dopiskiem „virgin”, tłoczony na zimno) to produkt, którego powinniśmy poszukiwać na zakupach.